om att vara allegrisk emot kons mjölk!

Jag har fått lite frågor nu under praktiken om vad jag är allergisk emot och tänkte att jag skulle skriva lite om hur det är med mina allergier och besvär.

     Det är nämligen såhär att jag är inte bara allergisk emot pollen utan även emot mjölk. Nu pratar vi inte om Laktosen som många tycks tro. Utan om Komjölksprotein om vi ska använda hela benämningen. När jag berättar det för folk så blir de ofta chockade och reaktionen blir oftast "Guuud, stackare! Jag skulle fan ta livet av mig, att aldrig kunna äta choklad! Hur klarar du dig?" .

     Jo det ska jag svara på. Jag klarar mig alldeles utmärkt, har inga problem alls med det. Visst måste jag tänka efter lite extra när man går och fikar eller om man ska äta middag hos folk, men det sitter i det undermedvetna och går utav bara farten.

     En av anledningarna till att jag inte har några problem med det är att jag är så pass van, har alltid var allergisk emot det även fast jag hade en period på några år fram tills det att jag var 11 som jag faktiskt klarade av mjölk någorlunda bra. Sedan har jag heller aldrig tyckt om mjölk, tycker det är riktigt äckligt!

Sedan förstår jag inte riktigt vad det är jag egentligen missar! Chokladen? Glassen? Tårta med grädde?

     Choklad kan jag äta vissa sorter av och i viss mängd! Marabouchoklad är dock uteslutet då det är ren mjölkchoklad men annan choklad såsom Daim och Mars går bra då de inte innehåller stora mängder mjölk.
     Vad gäller glass så äter jag mest isglass, har aldrig riktigt gillat de krämiga vaniljglasserna. Men där finns det också mjölkfria paketglass så jag lider ingen nöd där heller!

     Tårta med grädde missar jag absolut inte, jag tycker inte ens om grädde. Men om jag skulle få för mig att ha en tårta så finns det antingen vaniljsås eller mjölkfri grädde.

     Som ni märker så finns det mesta i mjölkfria produkter! Jag skulle säga att allt man behöver faktiskt finns i det. Skillnad var det för några år sedan då det knappt fanns mjölk till oss allergiker.


Jag vet mina gränser och hur mycket min mage och kropp klarar av, så jag lider inte ett dugg utav det här! Det enda jag kan sakna är mjukglass på sommaren, men då finns det alltid Piggelin eller någon annan mumsig isglass!


När jag ändå är inne på det här ämnet så måste jag bara säga att det värsta som finns är när någon kommer till mig och säger "Men det där kan ju inte du äta!". Vad fan vet personen ifråga om det? Äter jag det så kan jag ju äta det, det vet väl jag bäst själv? Det är bara jag som vet vad jag kan och inte kan äta..


Har ni några frågor så är det bara att fråga på!

2008-02-21 @ 17:30:46 Allt och ingenting Permalink

Kommentarer

Postat av: Louise

Usch det där lät jobbigt. Själv är jag allergisk mot en massa annat skit, b.la. pollen och gräs. Jag är EXTREMT allergisk. riktigt jobbigt på sommaren... värst var det i frankrike en sommar. :(

2008-02-21 @ 18:18:59
URL: http://Louiiiiise.blogg.se
Postat av: Louise

Ja, det är värst med gräs. Haha, mina ögon blir rent uppsvullna och äckliga, röda.. min näsa är täppt och jag får svårt att andas.. och sitter jag i gräs får jag jättemycket utslag som täcker hela kroppen. :/ Känner jag lukt av gräs rinner ögonen och värst är det såklart på sommaren när folk klipper gräset både till höger och vänster.. då håller jag mig inne.

2008-02-21 @ 19:24:13
URL: http://Louiiiiise.blogg.se
Postat av: Emelie

usch drygt att vara allergisk

2008-02-21 @ 19:41:13
URL: http://celebratelife.blogg.se
Postat av: Tobias

svar: tack så mkt :D

2008-02-21 @ 20:01:17
URL: http://grymtroligperson.blogg.se/
Postat av: Matilda

Föredrar isglass jag också.. Jag kommer ihåg när du kom på det där, gick vi inte i samma klass då?
ha de bra..

2008-02-21 @ 22:04:21
URL: http://mattieblanchard.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback