yrkesskillnader!

Jag satt nu och pratade med Oscar på msn och vi kom av någon anledning in på samtalsämnet Yrken. Jag fick då upp en massa pop-ups i hjärnan. Varför ska man lägga ner tid, ork och tålamod på att plugga vidare till något "högre"? Visst, man kanske har större mål med sitt liv, men om man är nöjd då? Om jag är nöjd med att vara undersköterska (när jag är klar), om jag trivs med att jobba på ett demensboende. Är det något jag ska skämmas för? Är jag mindre "värd" för att jag väljer det jobbet? För att jag inte vidareutbildar mig till något "bättre"?

     För mig finns det jag behöver på den nivån. Att kunna hjälpa en annan människa till ett bra liv, att göra deras vardag lite lättare, sprida lite ljus i tillvaron. Att få ett leende och en kram som tack är helt underbart! Det finns nog ingenting bättre.

     Jag blir rent förbannad på de idioter som kan stå och säga "Ja men dem är ju gamla/handikappade/sjuka, varför ska dem ha det bra för?" Ja ditt lilla äckel, varför ska du som är fullt frisk ha det bra för? De om några ska ha det bra, allt de varit med om, stått ut med.

    En annan sak som gör mig arg är att vi inom vården ligger så mycket lägre i lön än tex. Datatekniker. Vad fasiken gör de för nytta i världen? Vad ger dem till mänskligheten? Räddar de liv? Ger dem hjälp till de som behöver, får de se det där tacksamma leendet från en svag liten tant eller ett funktionshindrat barn? Nej nej och åter nej.

     Alla människor har olika mål i livet, olika värderingar. Vissa ser underskötersk-
eyrket som något meningslöst. På samma sätt ser jag datateknikeryrket som det, (Kanske handlar det om okunskap?) Men trots att jag inte tycker om det yrket så kan jag visa respekt för de människor som valt att ägna sig åt det. Jag har absolut ingenting emot de personer som valt det yrket. Det är deras val, deras intresse. På samma sätt som att människor är mitt. Vi är båda yrken, vi jobbar och sliter. Är med om framgång och motgång. Slåss mot fördomar.

Det enda som skiljer oss åt är att folk respekterar dem!

2008-06-23 @ 01:27:54 Funderingar, tankar Permalink

Kommentarer

Postat av: Ellen

Ahdu, o då ska han vara riktigt manlig också! Inga emo-kroppar här inte ;P Jag vill ha muskler och breda axlar, som sagt, sen klagar jag knappast ;)



Haha, ah, jag önskar jag kissade oftare men undra vad som är mest störande - att vara kissnödig men inte vilja gå på toaletten eller att kissa heeela tiden? ;P

2008-06-23 @ 10:30:03
URL: http://fuckingfancy.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hejhej

Händer idag? :D

2008-06-23 @ 11:19:12
URL: http://typperra.blogg.se/
Postat av: Sandra

RIKTIGT bra inlägg Mojsan!

Håller med dig till fullo!

2008-06-23 @ 11:52:10
URL: http://sil3nce.blogg.se/
Postat av: Ellan

Så där är det bara en äkta Op:are som talar *stolt

samtidigt ska man ge cred till de som orkar att kämpa till "Högre yrken" för att de på så sätt når sina mål.. det är svårt de där.

Annars då, trivs du på jobbet?

kraam

2008-06-24 @ 19:07:48
URL: http://windingroad.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback