Svenska för idioter.

”Skriv upp det på en lapp”, sa mormor när jag skulle gå till affären.
Jag hade lärt mig läsa när jag var sex. Jag hade lärt mig det i Haralds nakentidningar. Det är inte så konstigt som det låter. Om man hittar en kartong tidningar med nakna tanter och man är sex år så vill man veta vad det handlar om när alla tanterna är nakna. Jag lärde mig läsa i nakentidningarna och på teven. Mamma orkade sällan läsa texten åt mig när det var film och jag tyckte inte om när de skrattade och jag inte begrep vad de skrattade åt.
Jag kunde läsa när jag kom till skolan och mötte fröken Quist. ”Q som i kuk”, sa jag till fröken Quist. Hon ringde till mamma och sa att under hennes tjugo år som lärare hade hon aldrig blivit tilltalad på det viset av en förstaklassare.
Mamma började gråta.
Jag tyckte aldrig om fröken Quist. Hon åt violtabletter och hade en obehaglig parfym.


”Svenska för idioter” Skönaste boken någonsin! Ingen humorbok, men vissa delar är så kul att man skrattar så man gråter! Är kär igen. Denna gång i en bok! :D

Baksidan:

Två sorters förtryck:

Det ena kommer inifrån;
Henke kan inte förlåta sig
för det han gjort.

Det andra kommer utifrån;
Elin tror att hon är nåt
och det ska hon få fan för.

Varifrån kommer ditt förtryck?
Kommer det inifrån eller utifrån?
Kommer det både inifrån och utifrån?

Är du en av de förtryckta?
Är du en av förtryckrna?
Är du en av de förtryckta som förtrycker?
2006-04-21 @ 23:25:12 Allt och ingenting Permalink

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback