Eldstorm

"Stephen (Russell) och Brian (Baldwin) är två mycket olika bröder, som har en stolt familjetradition bakom sig som brandmän i Chicago. När en rad mordbränder blir rapporterade, blir de tvungna att arbeta tillsammans för att få ett slut på dessa explosiva förbrytelser. "

Såg nyss den filmen, riktigt bra. Jag kan verkligen rekomendera den.
Jag personligen älskar filmer som handlar om bränder och brandmän, jag vet inte riktigt varför.
Men jag tycker det är häftigt. Eld är något nästintill okrontollerbart, speciellt i en så pass stor mängd.
Ett ljus är en sak, det är bara en låga, men ett övertänt hus med svart rök som gör det omöjligt att se och när det är så varmt att kläderna smälter, då går det inte längre att kontrollera.

Min pappa är brandman på deltid. Han är släckledare och rökdykare. Släckledare är de som ger order till de andra och talar om vad de ska göra, samt är på plats först för att avgöra läget. Rökdykare är de som har alla tuber och masker på sig och tar sig in i byggnaderna för att kontrollera att ingen är kvar och så släcker de innefrån. 
Så ibland när han åker iväg på uttryckning så blir man ju lite nervös vissa gånger då det är stor brand eller en stor gasläcka, för att vara brandman handlar ju inte bara om att släcka eld. Pappa jobbar på ett raffinaderi där de tillverkar olika oljor och det är en vädligt brandfarlig plats. Men med en otrolig säkerhet, då de har brandmän på plats. Iallafall, ibland händer en gasläcka och vissa gånger är läget det, att kommer gasen i kontakt med vatten så exploderar det. Så där gäller det att snabbt avgöra läget och veta vilken gas det handlar om.

Brandmän är de modigaste personerna enligt mig. De riskerar sina liv varje gång de åker på en uttryckning.
De slåss mot det mäktigaste och farligaste av allt - elden.

De är hela världens hjältar.

image395 image396
2007-07-12 @ 23:25:55 Tv & film Permalink

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback