Mensvärk

Jag har haft världens mensvärk hela dagen, det strålar neråt. Det är en isittande smärta men i vågor gör det så ont att jag bara vill skrika. Vet inte vart jag ska ta vägen riktigt.
Vill bara att den jäkla mensen ska komma så det går över. Jag har bara såhär ont någon dag innan mensen kommer och så en dag till ungefär sen har jag inte ont alls.

Lider ni av riktigt smärtsam mensvärk?

MENSVÄRK

Smärtsam mensvärk kallas dysmenorré och är den vanligaste orsaken till magsmärtor. Varannan ung kvinna lider av mensvärk i någon form. Oftast minskar besvären i 30-årsåldern eller efter första graviditeten.

Uppkomst

Dysmenorré beror på sammandragningar i livmodern. Dessa sammandragningar stimuleras av ämnet prostaglandin under mensens första dagar.

Resultatet blir en form av träningsvärk i livmodermuskulaturen: sammandragningarna blir så kraftiga att det uppstår syrebrist. Dessutom är man mer smärtkänslig under denna period.

Symptom

Smärtan sitter i nedre delen av magen och kan stråla ut mot ljumskarna, lårens insida eller korsryggen. Många blir också illamående och kräks, får huvudvärk, blir irriterade eller får diarréer.

Smärtans intensitet indelas i tre grader:

  • grad 1(mild) - låg intensitet
  • grad 2 (svår) - smärtans intensitet påverkar arbetsförmågan
  • grad 3 (mycket svår) - smärtan är så intensiv att den drabbade blir sängliggande

Hittade det här på en sida och min smärta strålar just ner mot ljumskarna och insidan av låren och så gör det ont som ett bälte runt mage och rygg. Den ligger mellan grad 1-2 just nu. Mer åt 2 hållet.

Fyfan, varför ska vi tjejer lida av detta en gång i månaden?
Tycker killarna också ska få känna på det så skulle dem aldrig säga att vi är klena som inte klarar "lite ont i magen". De skulle inte klara fem minuter.

2007-07-19 @ 15:46:14 Allt och ingenting Permalink

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback