Faktum är att jag skulle behöva lite empati överhuvudtaget.

image668

Jag skulle verkligen behöva få större empati för andra människor.
Faktum är att jag skulle behöva lite empati överhuvudtaget. Jag har ingen empati, har aldrig haft!
När folk säger: "Ja men tänk på de svältande barnen i afrika!".
Min tanke då är "Ehm, varför då? Jag känner inte dem!" - Det här kanske låter hur hjärtlöst som helst.
Jag har försökt och jag har försökt, men jag kan verkligen inte sätta mig in i andras känslor, i andras situationer. Det går bara inte, det är som en spärr i mig. Så fort jag försöker så tar det stopp!
Jag tror att det både är bra och dåligt att inte ha någon empati. För sätter man sig in i andras känslor och situationer så blir det till slut dina känslor, din situation.
Har man ingen empati så kan det inte hända! Då är du skyddad.

Att jag inte har någon märkbar empati märks mest på lektionerna där vi läser om människor i olika situationer.
Jag tänker ofta något i stil med "Varför ska vi hjälpa dem för? Jag har väl fan egna problem!".
Det här kanske kommer bli ett problem i mitt "framtida" yrke. Om jag nu väljer att jobba inom det. Det vill säga med människor av olika slag, med olika problem.

Visst, ibland kanske jag har litelite empati, men jag tycker inte ofta synd om personer. 
Inte alls! Varför ska jag det? Det har ju inte något med mig att göra, det är inte mina problem.
Men för det betyder de inte att jag är iskall mot människor. Nej, jag hjälper gärna till om det är något! Jag lyssnar gärna på en annans bekymmer. Jag är bra på att lyssna , men vet ofta inte hur jag ska reagera när folk är ledsna och behöver tröstas. Då blir jag osäker eftersom jag inte på något sätt kan sätta mig in i dennes känslor.

Jag tycker inte att det här gör någon till en sämre människa eller så.
Inte alls, det är en del av personligheten. En del av mig.
Att ha distans från det som inte är mitt kan vara bra! Annars kan man bli för involverad och lätt ta på sig tunga bördor!

Jag hoppas att det här inte låter alltför hjärtlöst!
Hur är ni när det gäller empati? Har ni ingen empati eller har ni kanske för mycket? 
2007-09-07 @ 15:40:38 Allt och ingenting Permalink

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback