Jäkla jesus-bullshit

På samhällskunskapen idag pratade vi om de mänskliga rättigheterna.
Om vi lever efter dem. Vi kom fram till att så är inte fallet.
Vi lever snarare emot dem.

De mänskliga rättigheterna säger att vi har Yttrandefrihet och rätt till att tycka och tänka som vi vill.
Att alla har samma rättigheter oavsett kön, hudfärg eller religion.
Helt enkelt att alla människor är lika mycket värda!


Bullshit vill jag vara säga här.

Dessa rättigheter stämmer inte överens med verkligheten.
För det första så har vi inte alls yttrandefrihet. För så fort man öppnar käften för att säga sin mening, sin åsikt. Då får man piskrapp över ryggen. Man får skit som skulle täcka en hel bassäng. Visst, man kan inte gå och säga vad som helst till vem som helst. Lite får man ju tänka. Men egentligen, betyder inte yttrandefrihet att man ska få säga vad man tycker?

Sedan det där med att alla har samma rättigheter.
Jo tjena.  Ta tex de homosexuella, de får inte gifta sig i kyrkan. För religionen tillåter inte det.
Vad är det för skit? De är lika mycket människa som oss hetrosexuella. Som det står i lagarna "Alla har samma rättigheter oavsett kön, hudfärg eller religion." Religion ja. Där står det. De ska ha samma rättigheter för det.
Jäkla jesus-bullshit att homosexuella inte får gifta sig i kyrkan! Det dummaste.
Just därför ska jag inte gifta mig i en kyrka, jag tänker inte stå där och säga Ja till min man när det finns människor som inte har den möjligheten för att de råkar vara homosexuella.

Jag tror inte en sekund på att Sverige och världen tycker att alla är lika mycket värda.
Om en uteliggare & missbrukare blir mördad så blir fängelsestraffet inte särskilt hårt för den skyldige.
Blir en medelklasskvinna eller man mördad så blir straffet något hårdare.
Men håll i hatten nu. Blir en kändis eller en högt uppsatt person mördad, ja då jävlar sätts alla jäkla resurser in för att de skyldiga ska få det högsta tänkbara straffet.

De mänskilga rättigheterna känns rättvisa och bra.
Det gör däremot inte verkligheten.
2007-09-11 @ 18:29:48 Allt och ingenting Permalink

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback